راه های رشد صنعت فولاد
نوشته شده توسط : آهن پرایس

راه های رشد صنعت فولاد


اگر ایران بخواهد توان صادرات فولاد و یا فراورده های فولادی داشته باشد، باید بتواند بر دو مشکل بزرگ پیروز شود. مشکل اول این است که در ابتدا ایران باید بتواند سرمایه های داخلی و خارجی را در این بازار جذب کند. مشکل دوم این است که ایران باید بتواند تا بازارهایی را پیدا کند برای صادراتش، و صادرات محصولاتش را با توجه به نیاز های بازار و همچنین توانایی خود تولید را افزایش دهد.
در سال های گذشته بحث هایی در مورد صادرات مطرح شده، زیرا با ازدیاد صادرات ما می توانیم صنعت ایران را به بازارهای خارجی معرفی کرده و همچنین می توانیم از این راه درآمد زایی برای کشور داشته باشیم. اگر ایران بخواهد توان صادرات فولاد و یا فراورده های فولادی داشته باشد، باید بتواند بر دو مشکل بزرگ پیروز شود. مشکل اول این است که در ابتدا ایران باید بتواند سرمایه های داخلی و خارجی را در این بازار جذب کند، اما این کار انجام پذیر نیست مگر اینکه اقتصاد ایران به ثبات رسیده و بستری امن برای سرمایه گذاران فراهم شود تا سرمایه گذاران هم با اطمینان کامل بتوانند سرمایه گذاری کنند و در مورد سود آوری این سرمایه گذاری به یقین نسبی برسند. مشکل دوم این است که ایران باید بتواند تا بازارهایی را پیدا کند برای صادراتش، و صادرات محصولاتش را با توجه به نیاز های بازار و همچنین توانایی خود تولید را افزایش دهد. برای مثال اگر ایران محصولاتش را به یک کشور در قاره آمریکا صادر کند، بخاطر هزینه زیاد حمل بار تا مقصد، قیمت تمام شده این محصول نسبت به قیمت بازار جهانی بیشتر شده و این افزایش قیمت برای ایران از نظر اقتصادی بصرفه نیست. اما اگر بتواند با دیپلماسی اقتصادی صادراتش را به کشورهای همسایه دهد، دیگر افزایش بیش از حد هزینه نداشته و این قضیه می تواند کمک به سزایی در رشد صنعت فولاد سازی کشور، داشته باشد.
بازار ترکیه اهمیت زیادی دارد
کشور ترکیه از کشورهای همسایه ایران است که بخاطرازدیاد سرمایه گذاری هادر بخش زیر ساخت های صنعتی، تقاضا برای فولاد در این کشور بسیار زیاد است. کشور ترکیه در سال های اخیریکی از یکی از واردکنندگان آهن قراضه در دنیا بوده است، اما این کشور امکان جایگزین کردن آهن قراضه با آهن اسفنجی را دارد و ما میتوانیم مذاکراتی با این کشور انجام داده و فرصت های تجاری را برای دو کشور بررسی کنیم. ترکیه می تواند بازار خوبی برای صادرات ایران شود. ایران هم شرایط لازم برای تولید آهن اسفنجی را دارد، این در حالی است که تا کنون شرایط و سرمایه های کافی برای توسعه این صنعت به اندازه کافی وجود نداشته است. اما اگر بازاری مناسب برای این محصول پیدا شود، یک سرمایه گذاری هدفمندی برای گسترش صنعت در ایران ایجاد می شود. همچنین برای ایران شرایط رشد بالاتری در این صنعت فراهم می شود. ایران از بزرگترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در دنیا است و در سال گذشته رشد 10.1 درصدی تولید توانست 16.01 میلیون تن آهن اسفنجی را وارد بازار مصرف کند.
سرمایه های جدید مورد نیاز است
ایران قرار است تا سال 1404 مقدار تولید خود را به 55 میلیون تن برساند که برای رسیدن به این مقدار تولید سرمایه های خارجی زیادی را جذب کرده است. اما هنوز نیاز ایران به جذب سرمایه های خارجی به اتمام نرسیده است.ایران نیاز دارد تا سرمایه مورد نیاز جهت جذب 11 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در هر سال، سرمایه مورد نیاز برای تولید 6 میلیون تن پلت های سنگ آهن  و 12.5 میلیون تن آهن اسفنجی را  جذب کند. . ایران احتیاج دارد سرمايه لازم برای جذب 11 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در هر سال، سرمایه مورد نیاز برای تولید 6 میلیون تن پلت های سنگ آهن  و 12.5 میلیون تن آهن اسفنجی را  جذب کند. اگر جذب این سرمایه‌ها تا سال 1404 این کشور انجام پذیرد و ظرفیت صادرات فولاد را به 20 میلیون تن در هر سال برساند که 11 میلیون تن در هر سال را فراورده های فولادی تخت و 6.5 میلیون تن در سال را فراورده های فولادی طویل و در نهایت 2.5 میلیون تن را فراورده های نیمه آماده فولاد تشکیل خواهد داد.





:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: